Tunnista Jeepin korimalli ja moottorivaihtoehdot - Autohuolto Jamant Oy



Kaupassa osien yhteydessä on yleensä maininta korimallista (tai -malleista) johon osa sopii, tässä korimallin tunnistusapua:


FSJ = isokorinen Wagoneer (62-83) tai Cherokee (74-83) tai Grand Wagoneer (84-91) tai J-10 P/U tai J-20 P/U. Valmistettu 190.381 kappaletta.


XJ = pikkukorinen Cherokee (Amerikassa myös Wagoneer) (84-01). Valmistettu 2.108.760 kappaletta.


MJ = pikkukorinen P/U Comanche (2WD tai 4WD) 6' lava (sisämitta 1.85m) tai 7' lava (sisämitta 2.30m) (86-93). Valmistettu 112.821 kappaletta.


CJ-7 = CJ-7 (76-86). Valmistettu 379.299 kappaletta.


YJ = Wrangler YJ (87-95). Valmistettu 632.231 kappaletta.


TJ = Wrangler TJ (97-2006). Valmistettu 823.649 kappaletta.


ZJ/ZG = Grand Cherokee (93-98). Valmistettu 1.245.095 kappaletta.


WJ/WG = Grand Cherokee (99-2004). Valmistettu 2.938.397 kappaletta.


WK/WH = Grand Cherokee 2005-2010. Valmistettu 367.664 kappaletta.


WK II/WH II = Grand Cherokee 2011--.


XK = Commander 2006-2010.


KJ = Cherokee (Liberty) 2002-2007. Valmistettu 878.521 kappaletta.


KK = Cherokee (Liberty) 2008-12


KL = Cherokee 2014--


JK = Wrangler JK 2007-2018


JL = Wrangler JL 2019--


MK = Patriot/Compass 2007--


Moottoritiedot:


V8 = yleensä AMC 304 tai 360 tai 401 cid V8, erottuu Moparin V8:sta vuosimallierolla, AMC:n kasit yleensä käytössä 67-91 (Moparin V8 Jeepissä 93-98), työntötankokone, jakopää ketjulla,


L6 = yleensä AMC 258 (4.2) L6, työntötankokone, jakopää ketjulla,


L4 = yleensä AMC 2.5 L4, työntötankokone, jakopää ketjulla,


2.1 TD = Renault Turbo Diesel L4 OHC, 87-94, tehdasasennettu AMC:n toimesta, jakopää hammashihnalla,


2.5 TD = VM Turbo Diesel L4, työntötankokone, 95-01, tehdasasennettu Chryslerin toimesta, jakopää Jeepissä rattailla, muissa Chryslerin tuotteissa ketjulla, tosin poikkeuksia löytyy,


2.7 CRD = M-B Turbo Diesel L5 OHC, 02-04, tehdasasennettu Chryslerin toimesta, jakopää ketjulla,


3.0 CRD = M-B Turbo Diesel V6 OHC, molemmissa kansissa kaksi nokka-akselia, 05-10, tehdasasennettu Chryslerin toimesta, jakopää yhdellä kaksirivisellä ketjulla,


3.0 CRD = VM Turbo Diesel V6 OHC, molemmissa kansissa kaksi nokka-akselia, 2011-> tehdasasennettu FCA:n toimesta, jakopää kahdella ketjulla,


2.5 CRD DOHC/2.8 CRD DOHC = VM Turbo Diesel CRD L4 DOHC, 02-06, 16-venttiilinen tuplanokka-akselinen moottori, jakopää hammashihnalla, vesipumppu jakopäässä, hihna käy molempien nokka-akselien rattaiden kautta, jakopäässä lisäksi kiristinlaakeri ja kaksi ohjainrullaa,


2.8 CRD (toinen sukupolvi) = VM Turbo Diesel CRD L4 DOHC, 07--, 16-venttiilinen tuplanokka-akselinen moottori, jakopää hammashihnalla, vesipumppu jakopäässä, hihna käy vain yhden nokan rattaan kautta, jakopäässä lisäksi vain kiristinlaakeri,


C240 = Isuzu Diesel L4, tehdasasennettu AMC:n toimesta CJ-7:n vuosimallissa 1980 (muita vuosimalleja ei ole Suomessa näkynyt tällä moottorilla kuin 80:a!! Vaikka käyttöönottopäivämäärä olisi -83, kyseessä on kuitenkin 80:nen, valmistenumeron 2. -merkki on 0), työntötankokone, jakopää rattailla,


Valmet = Valmet Turbo Diesel tai Valmet Diesel, Suomessa maahantuojan toimesta vaihdettu kuutoskoneen tilalle,


5.2V8 / 5.9V8 = yleensä Mopar V8, erottuu AMC:n V8:sta vuosimallierolla, Moparin kasit yleensä käytössä Jeepissä 93-98 (AMC:n V8 67-91), työntötankokone, jakopää ketjulla,


4.7V8 = PowerTech V8 OHC, Jeepissä 99->, molemmissa kansissa yksi nokka-akseli, jakopää kolmella ketjulla,


3.7V6 = PowerTech V6, Jeepissä 2002->, molemmissa kansissa yksi nokka-akseli, jakopää kolmella ketjulla,


Muitakin (sekä korimalleja että moottoreita) saattaa löytyä, mutta niistä erikseen osan yhteydessä tai kunhan ehditään lisätä!!