Usein kysytyt kysymykset - Autohuolto Jamant Oy



Tässä vastataan yleisimpiin jokapäiväisiin kysymyksiin.


K: MIKSI RAHTIMAKSUT OVAT NOIN KALLIIT?


V: Matkahuolto ja Posti haluaa joka lähetyksestä aika paljon rahaa, eivät suostu jostain kumman syystä kuljettamaan meidän tuotteita ilmaiseksi. Rahtikulut olisivat pienemmät, jos lähetyksiä olisi satoja päivässä tai edes kymmeniä, mutta erikoiskauppa on pienen volyymin kauppaa, yksi - viisi pakettia päivässä ei kata kuluja. 

Ja koska valitettavasti tilausten vieminen Matkahuoltoon tai Postiin maksaa, kuski haluaa palkkaa ajoajaltaan ja meidän lähin Matkahuollon ja Postin pisteet on reilun 5 kilometrin päässä...


K: MIKSI  01.02.2021 LÄHTIEN KAIKKI YKSITTÄISET TUOTTEET, JOIDEN PAINO ON YLI 35 KILOA, VASTAANOTTAJA MAKSAA TOIMITUKSEN?


V: Koska Matkahuolto tai Posti ei kuljeta yli 35 kiloa painavia yksittäisiä paketteja, joudumme aina kysymään tarjouksen rahtifirmoilta ja näköjään heidän tarjouksensa eivät aina päde kun keikka on heitetty ja ei ole meillä varaa maksaa rahteja. Aika vähän meillä onkin  yli 35 kilon lähetyksiä, mutta kun sellainen sattuu kohdalle, se yllättää negatiivisesti, kun saa laskun rahdista... Suosittelemme noutamaan yli 35 kilon yksittäiset tavarat, tulee kaikille halvemmaksi...


K: MIKSI EI SAA ALENNUSTA?


V: Viittaan edelliseen vastaukseen, erikoiskaupassa katteet ovat pieniä, kun ei ole volyymikauppaa, jos olisi satoja lähetyksiä päivässä, olisi jo jonkun verran enemmän volyymia, saisi tulosta määrällä, erikoiskaupan on pakko toimia katteella, vaikkakin pienellä, että pysyy pystyssä. Ja jos olis annettava alennuksia, pitäisi ensin hintoja nostaa, että olisi mistä antaa alennusta. Ja loppusumma olisi kumminkin sama.


K:. MIKSEI VOI LAITTAA KIRJEKUORESSA NOIN PIENTÄ OSAA SUORAAN MINULLE?


V: a). Kirjekuoressa ei ole seurantamahdollisuutta. Jos lähetys katoaa, kukaan ei tiedä, missä se on viimeiseksi kuitattu Postin järjestelmään. Ja seurannasta on helppo todentaa, että tilaus on meiltä lähtenyt, seurannassa näkee että tilaus on toimitettu kuljetukseen, kirjeessä ei ole mitään mahdollisuutta nähdä sitä. Ja Matkahuollossa ei ole mitään kirjemahdollisuutta, painon mukaan menee 0-2kg ja Rahtipussikin katosi palveluna jo monta vuotta sitten.


V: b). Kun rahdin suorittaja ei voi suorittaa jälkivaatimusta postilaatikolla, ja kirjeessä on ihan sama työ toimittaa se rahdin suorittajalle kuin isommassakin paketissa. Periaatteessa pitäisi kieltäytyä kokonaan alle 100 euron tilauksista, kun ei ole kannattavaa toiminnan kannalta ollenkaan ajaa alle 100 euron pakettia rahdin suorittajalle. Toisilla erikoisliikkeillä on myös pientoimituslisä alle 100 euron tilauksille juuri tästä syystä. 


V: c). On pari kertaa hyvän asiakaspalvelun nimissä laitettu kuoressa alle parinkympin osa ja asiakas on luvannut tilata enemmän pian ja veloitettaisiin sitten sen varsinaisen tilauksen yhteydessä. No kirjekuoressa ilmaiseksi lähettäminen on varmin tapa päästä asiakkaasta eroon, ei muuten tilaa ikinä enään mitään. Eli emme voi lähettää kirjekuoressa mitään, edes hyvän asiakaspalvelun ja kohtuuden nimissä, paitsi jos haluamme päästä asiakkaasta helpolla eroon (ja emme kyllä halua menettää yhtään asiakasta)!!! Tarvittaessa voimme antaa yhteystiedot edellä mainituille asiakkaille, jotka tämän ovat aiheuttaneet, jolloin kiitokset voi toimittaa ko. asiakkaille...


V: d). Ei ole kirjekkään mikään halpa, heti kun painaa yli 250gr, menee jo kiloon asti raja ja maksaa jo melkein kymmenen euroa sekin. Ja 250 - 1000 gr:aan ei paljoa tavaraa mahdu ja paksuutta ei saa olla enempää kuin 30 mm, jonka jälkeen se on tilaa vievä kirje ja taas hinta nousee...


K: MIKSEI VOI MAKSAA ETUKÄTEEN PANKKITUNNUKSILLA TAI LUOTTOKORTILLA?


V: a). Kun auton osissa se homma ei vain toimi, kodinkonekaupassa toimii. Osa tilauksista joudutaan muokkamaan oikeiksi, koska tilaaja ei ole tiennyt, mitä kaikkea muuta hän tarvitsee tai on vahingossa tilannut kahteen eri malliseen autoon osia, vaikka on vain yksi auto. Ja lisärahan saaminen on hankalaa etukäteismaksuissa tai jos joudumme palauttamaan liikaa maksettua, niin se vasta hankalaa onkin. Jälkivaatimus-systeemillä saamme luotettavammin kontrolloitua tilauksia ja sumplimaan summat oikeiksi.


V: b). Nyt tuli 01.03.2023 mahdollisuus ennakkomaksuun laskulla, lähetämme laskun sähköpostiin ja kun se on maksettu ja näemme maksun tulleen, lähetämme tilauksen ensi tilassa. Voit laittaa tilauksen lisätietoja -kohtaan toivomuksen paketin noutopisteestä.


K: VOIKO TILAUKSEN NOUTAA?


V: Voi, kun laittaa tilauksen yhteydessä ruksin kohtaan NOUTO MYYJÄN TOIMIPISTEESSÄ, se tarkoittaa juuri että voit noutaa tilauksesi meidän toimipisteestä. Ja silloin toimituksesta ei veloiteta mitään (paitsi maksat omat bensasi tai muut mahdolliset kulusi. me emme veloita muuta kuin tilatut tavarat). Tilauksesi voi noutaa toimipisteemme aukioloaikoina,eli maanantaina, tiistaina ja keskiviikkona olemme paikalla kello 13.00-20.00 ja torstaina sekä perjantaina olemme paikalla kello 10.00-17.00 (poikkeuksena jos olemme sairaana, lomalla, muuten estyneitä jonkun muun syyn takia, esimerkiksi katsastamassa autoa ja emme ole yksinkertaisesti ehtineet paikalle ennen aukioloissa merkittyä kellonaikaa tai joku muu force major -syy), kannattaa varmistaa että olemme paikalla puhelimella numerosta 0400-812535 (periaatteessa päivystää aina). Lauantaisin emme ole paikalla paitsi erittäin satunnaisesti tai erikseen sovittaessa.


K: MISTÄ TIEDÄN, MIKÄ KORIMALLI MINUN JEEPPI ON?


V: Tuosta selviää paljon: [klikkaa mua] . Kannattaa tutustua, koska puhelimessa liian usein kuultu: mulla on Jeep Laredo! Ja se ei kerro meille mitään muuta kuin että kyseessä on Jeeppi, jonka varustelutaso on Laredo, eli ei ihan hinnat-alkaen -malli, eikä ihan top-of-the-line -mallikaan, jotain siltä väliltä! Eli ei kerro Laredo sanonta mikä korimalli on kyseessä. Ja kannattaa se vuosimallikin selvittää siitä auton valmistenumerosta joka löytyy auton papereista tai tuulilasin kuskinpuolen alanurkasta tai voimme valmistenumeron löytää myös rekisterinumerolla, mutta meidän käytössä oleva ilmainen rekisterinumeron mukaan valmistenumeron antava systeemi ei tunne kaikkia rekisterinumeroita, esim 5 -merkkiset rekisterinumerot on vaikeita. Kokonainen valmistenumerokin auttaa, näemme suoraan Chryslerin varaosaohjelmasta, mitkä osat kuuluvat siihen autoon. Muista liittää auton valmistenumero tilaukseen, helpompi kontrolloida että saat oikeat autoosi sopivat osat.


K: MISTÄ TIEDÄN, MIKÄ VUOSIMALLI MINUN JEEPPI ON?


V: Katso edellisen vastauksen linkki, sieltä se selviää. Varaosat menevät tehtaan vuosimallin mukaan, ei käyttöönottovuoden mukaan. Pahimmillaan vuosimalli ja käyttöönottovuosi ovat heittäneet viisikin vuotta ja viidessä vuodessa (tai lyhyemmässäkin ajassa) aika moni asia on vaihtunut ja tilaamasi osat eivät vain sovi. Muista liittää auton valmistenumero tilaukseen, helpompi kontrolloida että saat oikeat autoosi sopivat osat.


K: HALUAISIN PALAUTTAA TILAAMANI TURHAT OSAT, KUINKA TOIMITAAN?


V: Turhat osat voi palauttaa, omalla kustannuksella. Pakettiin liität paperin, josta käy ilmi selvästi, mitä palautat, kuka palauttaa ja haluatko hyvityksen roikkumaan vai tilille rahana. Pelkkään pakettiin raapustettu osoitekortti ei meille paljasta yhtään mitään, edes lähettäjästä ei aina saa selvää, joten pikkaisen hankalaa selvittää, keneltä palautus on. Hyvitys voi jäädä roikkumaan ja se hyvitetään seuraavassa tilauksessa, emme unohda roikkuvia tilauksia, on ollut jopa viisi vuotta yksi hyvitys roikkumassa ja se hyvitettiin seuraavassa tilauksessa. Ja huomaa, että 1. marraskuuta 2016 lähtien palautuksista hyvitetään 80%, koska turhaan tilatuissa osissa ei ole mitään vikaa, ne asiakas vain palauttaa asiakkaalle turhina ja meidän ei olisi edes pakko niitä ottaa vastaan, yleensä palautuspaketit tulee Postin asiamiespostiin, jonne meillä ei normaalisti ole mitään asiaa, eli kuski joutuu ajamaan turhan lenkin (siltäkin ajalta kuski haluaa sen palkkansa, taas lisää kuluja, joka näkyy toimitusmaksussa), ja jonkun ne palautukset pitää hyllyttääkin, puhumattakaan, että joskus palautettu osa on jo ollut kiinni autossa ja on myyntikelvoton, silloin emme kyllä pysty hyvittämään mitään. Palautettu tuote pitää olla puhdas, käyttämätön ja mielellään alkuperäispakkauksessaan. Elektroniikan osia emme ota palautuksina vastaan ollenkaan, kun niitä ei pysty myymään seuraavalle käyttämättöminä (vai haluatko itse ostaa täyteen hintaan käytetyn osan?) tai emme pysty varmistamaan, että se on edellisen asiakkaan jäljiltä ehjä. Hyvitys maksetaan yleensä normaalin pankkitoiminnan aikaan, eli yleensä maanantaina tai tiistaina, kun muutenkin maksamme laskuja. Eli turha soitella hyvityksen perään, jos ei sitä ihan viikossa kuulu, kyllä se tulee. Jos ei reilussa viikossa hyvitystä kuulu, sitten voi jo soitella perään, koska silloin on joku edellämainituista asioista unohtunut, eli puuttuu se paperi sieltä paketin sisältä.


K: SAIN VIALLISEN TAI VÄÄRÄN OSAN, KUINKA TOIMITAAN??


V: Heti kun havaitset viallisen osan tai olet saanut väärän sinun autoosi sopimattoman osan, soita tai laita sähköpostia, selvitämme mahdollisimman pian, miksi ja miten on viallinen tai väärä. Älä missään tapauksessa yritä asentaa viallista tai väärää osaa, sitä ei voi palauttaa silloin. Välillä tulee jopa merkkiosa tehtaalta viallisena tai oikeassa paketissa on sisällä väärä osa, sille ei mitään voi (suoraan muistan kolme merkkiosaa, jotka oli paketista otettaessa viallisia: yksi sähköinen kaasupoljin (toimi huonommin kuin autossa oleva risa, tilattiin uusi ja se toimi), yksi vilkkuviiksi (vilkunpalautus ei toiminut, tilattiin uusi ja toimi), yksi hehkutulppa (katkesi reikään ennenkuin ehdin kiristää, onneksi lähti vastakierretapilla ihan käsin pois, uusi tilalle hyllystä ja takuuseen uusi) ja on varmasti muitakin tullut vastaan. Sitä vaan sattuu ja ei se ole meidän vika, vaikka olemme oudosti siitä vastuussa, kun olemme kerran semmoisenkin osan menneet hankkimaan ja jopa jollekkin myymään, kaikkia osia ei voi vaan testata. Jos taas on viallinen asennusvirheen takia tai tilattu osa on väärä osa siihen autoon ja/tai ei ole verrattu vanhaan osaan ennen asennusta ja mennyt asennettaessa rikki, ei ole takuunalainen vika, vaan asennusvirhe ja siitä emme voi ottaa vastuuta. Tarkista ja vertaa aina uusi osa, ehdottomasti ennen asennusta. Neuvomme tilausvaiheessa mielellään puhelimitse tai sähköpostilla, että saisit kerralla oikean osan. Viallisen osan (tai selkeästi väärän osan) palautus, jos ei ole kyse asennusvirheestä, palautetaan tietenkin meidän piikkiin, jos haluamme sen takaisin, osa viallisista saa mennä kyllä suoraan roskikseen, mutta ei kaikki, Jos palautettu osa paljastuu oikeasti asennusvirheellä rikkoutuneeksi, peritään myös palautusrahti asiakkaalta, joten ei kannata riskeerata, voi tulla kalliiksi.


K: KOSKA TAVARAA TULEE VARASTOON?


V: Riippuen tukkurista, tavaraa tulee vaikka seuraavaksi päiväksi. Samoin riippuen tukkurista, teemme tilauksia kun vain tarpeeksi tilattavaa on. Kun ei ole taloudellisisa mahdollisuuksia maksaa rahdeista joka päivälle, tosin ei kaikki tukkurit saisikaan joka päivä tavaraa lähtemään, toiset tukkurit on tosi kankeita ja eivät saa mitään lähtemään alle viikossa. Mutta kaikki on tehtävissä, tosin kustannukset pompsahtaa ja tätä mahdollisuutta käytetään vain pakottavissa tapauksisa, koska asiakashan sen ylimääräisen kustannuksen sitten maksaa. Mutta merkkiosia saadaan tarvittaessa oikeasti vaikka seuraavaksi päiväksi, jos siis tukurilla vain on varastossa ko. tuotetta. 


K: MIHIN KATOSI ILMAINEN PUHELINNEUVONTA?


V: Oiskohan kadonnut kiittämättömyyteen, kun puhuu puhelimessa helposti sen puoli tuntia ja neuvoo tee se itse -miehiä, ja kertoo mitä osia viankorjaamiseen tarvitaan ja kysyjä ostaa ne jostain muualta, niin menee aika kohtuuttomaksi että yrittäjä ei saa siitä veloitusta. Ja jossain kohtaa se menee yrittäjältäkin kuppi nurin, kun asiakkaat suoraan sanoo löytäneensä osat halvemmalla saksasta, niin ei vaan oikeastaan ne asiakkaan ongelmat enää jaksa kiinnostaa, tämä on kumminkin elinkeino ja tarkoitus on tuoda perheelle leipää pöytään. Ne neuvot voi kysyä sieltä, mistä ne osatkin ostaa...Ja jos haluaa sen vian pois, niin ajan voi varata ja tuoda sen auton meille korjattavaksi.