Visko- ja progressiivinen kytkin - Autohuolto Jamant Oy



Visko- ja progressiivinen kytkin sijaitsevat NP-249 (ZJ 93-96 "full-time" + ZJ 96-98 "on demand") ja NP-247 (WJ 99-04) -mallisten jakovaihteistojen sisällä.


NP-249 -mallien viskokytkimet sisältävät kitkalevyjä ja ne on täytetty erikoisnesteellä (visko-öljy). Kitkalevyt ovat yhteydessä sekä etu- että taka-ulostuloakseleihin. Kitkalevyjä käytetään väännön siirtämiseen takapyöriltä eteen tai toisinpäin, tilanteessa jossa jompikumpi akseli pyrkii luistamaan.


Kun jompikumpi akseleista luistaa, kitkalevyjen välissä oleva visko-öljy vetää hitaammat kitkalevyt mukaansa. Tämä siirtää vääntöä sille akselille, missä sitä tarvitaan. Kytkin ei häiriinny käännöksissä, kytkimen olemassaoloa ei huomaa jos jompikumpi akseli ei luista!


Koska nämä kytkimet ovat täytetyt visko-öljyllä, visko-öljyn ominaisuus muuttuu ajan kanssa. Tämä ilmenee erityisesti kuumissa olosuhteissa tai kaupunkiajossa jossa on paljon risteyksissä kääntymisiä. Kun visko-öljyn ominaisuudet heikkenevät, se ilmenee ajoneuvon aliohjautumisena tai voimansiirrosta tulee jäykkä (eritoten sen huomaa parkkihallissa jyrkissä käännöksissä).


Kytkin ei ole huollettavissa eikä korjattavissa vaan se pitää vaihtaa kokonaisena yksikkönä uuteen. Vaihtotyö kestää noin kolme tuntia. Samalla kannattaa vaihtaa jakovaihteiston öljy uuteen.  


NP-247 -mallin progressivinen kytkin sisältää kitkalevyjä ja ne hyödyntävät toiminnassaan jakovaihteiston öljyä, muuten samat vianmääritykset soveltuvat tähän! Kitkalevyt ovat yhteydessä sekä etu- että taka-ulostuloakseleihin. Kitkalevyjä käytetään väännön siirtämiseen takapyöriltä eteen tai toisinpäin, tilanteessa jossa jompikumpi akseli pyrkii luistamaan.


Kun jompikumpi akseleista luistaa, kitkalevyjen välinen kitka vetää hitaammat kitkalevyt mukaansa. Tämä siirtää vääntöä sille akselille, missä sitä tarvitaan. Kytkin ei häiriinny käännöksissä, kytkimen olemassaoloa ei huomaa jos jompikumpi akseli ei luista.


Jakolaatikko-öljyn ominaisuus muuttuu ajan kanssa. Tämä ilmenee erityisesti kuumissa olosuhteissa tai kaupunkiajossa jossa on paljon risteyksissä kääntymisiä. Kun visko-öljyn ominaisuudet heikkenevät, se ilmenee ajoneuvon aliohjautumisena tai voimansiirrosta tulee jäykkä (eritoten sen huomaa parkkihallissa jyrkissä käännöksissä). Tai jakovaihteisto alkaa selkeästi ääntämään (rutinaa)!!


Kytkin ei ole huollettavissa eikä korjattavissa vaan se pitää vaihtaa kokonaisena yksikkönä uuteen. Ainoa ensiapu, jolla viallisen progressiivisen kytkimen voi yrittää elvyttää on vaihtaa jakolaatikkoon uudet öljyt (vaatii erikoisöljyn, voi myös käyttää ATF:ää, mutta ei välttämättä hyvä öljy tilalle). Kokonaisen kytkimen vaihtotyö kestää noin kuusi tuntia. Samalla vaihdetaan jakovaihteiston öljyt. Huomioi että uusi progressiivinen-kytkin-yksikkö pitää upottaa uuteen jakovaihteistoöljyyn 24h ennen asennusta!!