Vinkkejä peräongelmiin ja perien tunnistekuvia - Autohuolto Jamant Oy



DANA 35C, DANA 44 SEKÄ CHRYSLER 8-1/4":

90 ja uudemmat Jeepit (MJ (90-93), XJ (90-01), YJ (90-95), TJ (97-02) ja ZJ (93-98)) käyttävät osin samaa perää, Dana 35C, jonka vetoakselit on lukittu paikoilleen ns. C-klipillä. Vaihtoehtona mm. Dana 44 tai Chrysler 8-1/4"!


Suurin harhaluulo on, että kun vetoakseliin tulee päittäisvälystä, vika olisi pyöränlaakerissa!! Vetoakselissa oleva pyöränlaakeri on rullalaakeri, ja se ei vaikuta päittäisvälykseen mitenkään (vrt. kartiorullalaakeri, joka taas vaikuttaa)!!


Vetoakseliin sallitaan 0-2mm päittäisvälys, jos välys on suurempi, vika johtuu yleensä luistonrajoittimella varustetuissa tasauspyörästöissä kitkalevyjen puuttumisessa, levyjä pitää olla molemmissa pakoissa 8 kpl (joka toinen kiinni rattaassa spooreilla ja joka toinen kiinni kuoressa holkeilla) + 1 painelevy. Jos ei ole luistonrajoitinta, vika johtuu kuluneesta tasauspyörästöstä (erittäin harvinaista) tai vioittuneesta vetoakselin päästä C-klipin ja tasauspyörästön väliakselin välissä (myös suhteellisen harvinaista)!


Jos purkaessasi vetoakseleita havaitset peräöljyn vuotoa jarrurumpuihin, voi olla että vetoakseli on myös kulunut, jolloin vetoakseli pitää vaihtaa! Ja ohjeena on, että vetoakselien stefat vaihdetaan aina kun vetoakselit on poissa (12,- euron osalla saattaa säästää 60,- euron jarruosat (vähintään))!!


C-klipeillä varustettu perä puretaan seuraavassa järjestyksessä (hakasulkeissa mainitaan kulloinkin tarvittavat varaosat): renkaat vanteineen pois + rummut, takakardaani irti (tarvittaessa, jos pitää vaihtaa myös vuotava pinionin stefa, pitää mitata pinionin, tasauspyörästön poskilaakereiden ja vetoakseleiden tarvitsema voima viisarikäyttöisellä momenttiavaimella, jotta tiedetään kiristää pinionin yoken mutteri oikeaan tiukkuuteen +1/2 in.lbs.), tasauspyörästön kansi pois, ja tarkistetaan näkymä, minkä näköistä oli öljy, löytyykö kopasta isompia irto-osia ja jos löytyy, yritetään hahmottaa mistä ne puuttuvat! Pyöritetään tasauspyörästö sellaiseen asentoon, että väliakselin lukitustappi saadaan pois [kiintolenkkiavain FINT-280-352 + CRO5252502], väliakseli vedetään ulos (ja tässä kohtaa EI käännetä vetoakseleista yhtään, osia putoaa muuten pois), toista vetoakselia työnnetään sisälle jolloin sen puolen C-klippi putoaa paikoiltaan, kalastetaan se magneetilla yms. pois, jonka jälkeen vetoakseli tulee vetämällä pois putkesta (kannattaa pitää kangasrätti vetoakselia vasten, muuten öljyä on varmasti jarruissa!!) ja sama toistetaan toiselle vetoakselille (kannattaa pitää osat järjestyksessä, että samat osat tulee takaisin samoihin paikkoihin!!!). Jos on tarkoitus vain vaihtaa vetoakseleiden stefat [CRO4856336], vaihdetaan ne ja kasataan päinvastaisessa järjestyksessä (muista rasvata laakerit ja stefat ja tarkistaa että vetoakselit eivät ole kuluneet laakereiden kohdalta!!!), hyppää seuraavan kappaleen yli!!


Jos kuitenkin on tarkoitus vaihtaa kitkalevyt ja/tai tasauspyörästö sekä poskilaakerit, niin lue tämä kappale: seuraavaksi poistetaan poskilaakereiden pukit (16mm hylsy) (ja pidetään edelleen osat järjestyksessä, ja pukit oikeinpäin!). Kahdella sopivalla ruuvimeisselillä kammetaan tasauspyörästö (murikka) pois kopasta, molempien poskilaakereiden ulkopuolella on paksut shimmilevyt [CRO83503004], pidetään selvillä, kumpi kuuluu kummalle puolelle ja kummin päin. Tarkistetaan shimmien kunto, jos selvästi kulunut (kooli pyörähtänyt), shimmi mitataan ja tilataan saman kokoinen! Samoin tarkistetaan poskilaakerien kunto tai vaihdetaan ne!! Murikka pöydälle ja kierretään tasauspyörästön välirattaita poskirattaiden suhteen, että välirattaat tulevat pois painelevyineen, seuraavaksi saadaan poskirattaat pois murikasta luistonrajoitinlevyjen (ja holkkien) kanssa! Asennetaan uudet kitkalevyt [CRO83500263, jos vaihdat myös tasauspyörästösarjan, siinä on mukana kitkalevyt, ei tarvitse tilata erikseen näitä] (levyt tulevat valmiiksi oikeassa järjestyksessä, painelevy tulee tasauspyörästöön päin) järjestyksessä rattaille [CRO4773010] holkkien kanssa ja asetetaan rattaat murikkaan, sopivilla ruuveilla, prikoilla ja muttereilla kiristetään molempia poskirattaita ja levyjä murikkaan, jolloin sivurattaat ja niiden painelevyt mahtuvat paikoilleen pyöräyttäen (huomioi, että rattaat tulevat tasan vastakkaisille puolille, yksikin hammas vinoon ja ei mene väliakseli paikoilleen!!!). Kun sivurattaat ovat linjassa väliakselin reikien kanssa (muista painelevyt myös linjaan), poistetaan apuruuvit, prikat ja mutterit. Vaihdetaan poskilaakerit [CROJ8126500] tarvittaessa ja asennetaan murikka takaisin koppaan, shimmien kanssa, laakeripukit omille paikoilleen ja kiristetään pultit momenttiinsa (65 ft.lbs.). Tarkistetaan hammasvälys välityksestä heittokellolla (noin 0.2mm)!


Asenna vetoakseli(t) paikoilleen ja asenna C-klippi ja vedä vetoakselia ulospäin, jolloin C-klippi jää poskirattaan pesään. Työnnä väliakseli paikoilleen niin että lukitustapin reiät ovat linjassa, laita varmuuden vuoksi kierteeseen hiukan kierrelukitetta ja kiristä tappi paikoilleen! Puhdista tiivistepinnat kopassa ja kannessa ja laita tiivistemassaa kanteen ja kansi kiinni ruuveilla, kiristä momenttiin (25 ft.lbs.), täyttötulpan reiästä ensin LS-lisäaine [CRO4318060] ja sitten hyvälaatuista peräöljyä (GL-5) vajaa kaksi litraa, tulppa kiinni! Rummut paikoilleen (tai ensin vaihdetaan kengät jos olivat öljyiset ja muista grillata rummuista peräöljy pois) ja renkaat vanteineen!!


Jos et ymmärrä tai pysty ylläolevaan, niin työaikaa tuohon menee noin 6+ tuntia (riippuen miten osat irtoaa purkaessa ja mitä muuta tulee vastaan ym) !!


 JEEPIN PERIEN TUNNISTEKUVIA:


DANA 44: XJ Cherokee 87-90, MJ Comanche 86-93, ZJ Grand Cherokee 94-98, WJ Grand Cherokee 99-04 (ei C-klip), YJ Wrangler 87-95, TJ Wrangler 97-06, tiivistepinta selkeän kulmikas (kuva tulee, kunhan löydetään taas sopiva kohde)



Kuva tulossa

 


DANA 35C: XJ Cherokee 84-89 (ei C-klip), XJ Cherokee 90-01, MJ Comanche 86-89 (ei C-klip), MJ Comanche 90-93, ZJ Grand Cherokee 93-98, WJ Grand Cherokee 99-04 (ei C-klip), YJ Wrangler 87-89 (ei C-klip), YJ Wrangler 90-95, TJ Wrangler 97-06, tiivistepinta selkeästi soikea (tässä kuvassa -97 Grand Cherokeen Dana 35C)




 

Ja tässä saman auton havainnekuva kitkalukon levyistä, jos perässä näkyy noi levyt tasauspyörästön rattaiden takana ja se puoliputkiholkki joka toimii jonkunlaisena painelevynä casea vasten, niin perässä on kitkalukko, muuten on ns. avoin perä!!



Ja tässä samanlaisen auton havainnekuva avoimesta perästä. Ei kitkalukon levyjä tasauspyörästön rattaan ja casen välissä!!



CHRYSLER 8-1/4": XJ Cherokee 91-01, tiivistepinta pyöreä (kuva tulee, kunhan löydetään taas sopiva kohde)



Kuva tulossa



CHRYSLER 8-1/4": KJ Cherokee (Liberty) 02-07, uusi versio, tiivistepinta soikea, ylä- ja alaruuvien väli 240mm ja oikean alemman ruuvin sekä vasemman yläruuvin väli 270mm (eli kaksi oikeanpuoleisinta ruuvia, niistä alin ja mitattuna ristiin vasemmanpuoleisten kahden ruuvin ylimmän ruuvin väli).