Kiristysmomentit (moottorien) - Autohuolto Jamant Oy
Tässä nämä aluksi, lisää laitetaan kun ehditään:
134 L-HEAD (sivuventtiilimoottori) sekä F-HEAD (sekaventtiilimoottori):
-kansipultit: 60-70 ft.lbs.,
-runkolaakeripukit: 65-75 ft.lbs.,
-kiertokangen pukit: 35-45 ft.lbs.,
-vauhtipyörän pultit: 35-41 ft.lbs.,
-damper: 65-75 ft.lbs.,
-imusarja: 29-35 ft.lbs. (vain L-head -moottorissa),
-pakosarja: 20-35 ft.lbs.,
2.4DOHC
-vauhtipyörä (kaksoismassa)(Torx 50): 81 Nm,
-paineasetelma (kuusiokanta 10mm): 31 Nm,
-sytytystulpat: 15 Nm,
-damperin pultti: 115 Nm,
-jakopään kotelon kansi: 12 Nm,
-jakohihnan ohjainrullan ruuvi: 61 Nm,
-jakohihnankiristimen ruuvi: 61 Nm,
-jakohihan kiristimen telineen ruuvi: 61 Nm,
-pakosarja kanteen: 23 Nm,
-etuputki pakosarjaan: 28 Nm,
-öljypohja lohkoon: 105 in.lbs = 11.8634 Nm,
2.5L4:
-kansipultit (kolmessa vaiheessa): vuosimallit 84-88 1-7 ja 9-10 > 85 ft.lbs., pultti 8 >75 ft.lbs. (kierretiivistettä tähän pulttiin, eturivin vasen (siis kuskinpuoleinen)) JA vuosimallit 89-00 I 1-10 > 22 ft.lbs., II 1-10 > 45 ft.lbs., III 1-6 + 8-10 > 110 ft.lbs ja 7 > 100 ft.lbs (kierretiivistettä tähän pulttiin, eturivin vasen (siis kuskinpuoleinen)), kansipultteja suositellaan käytettäväksi vain kaksi kertaa, toisella kerralla pitäisi merkata kannat maalitäplällä,
-runkolaakeripukit: 75-85 ft.lbs.,
-kiertokangen pukit: 30-35 ft.lbs.,
-vauhtipyörän/vetolevyn pultit: 50 ft.lbs. + 60 astetta,
-nokka-akselin ratas: 84-88 > 50 ft.lbs., 89-00 80 ft.lbs.,
-damper: 80 ft.lbs. (öljytty kierre),
-imu- ja pakosarja: 85-90 pultit 1, 6 ja 8 > 30 ft.lbs. ja pultit 2, 3, 4 ja 5 > 23 ft.lbs. ja pultit 9 ja 10 > 14 ft.lbs., 91-00 pultti 1 > 30 ft.lbs. ja pultit 2-7 > 23 ft.lbs.,
-öljypumppu: lyhyt pultti 120 inc.lbs. ja pitkä pultti 204 inc.lbs.,
-öljypohja: 1/4" x 20 ruuvi 80 inc.lbs. ja 5/16" x 18 ruuvi 11 ft.lbs.,
-keinuvivut: 19 ft.lbs.,
-jakopäänkoppa: pultit lohkoon 5 ft.lbs. ja öljypohjasta pultit 11 ft.lbs.,
-venttiilikoppa: 115 inch.lbs.,
-kytkinasetelma: 23 ft.lbs.,
4.0L6:
-kansipultit: I 1-14 > 22 ft.lbs., II 1-14 > 45 ft.lbs., III 1-10 + 12-14 > 110 ft.lbs ja 11 > 100 ft.lbs (kierretiivistettä tähän pulttiin, eturivin vasen (siis kuskinpuoleinen)), kansipultteja suositellaan käytettäväksi vain kaksi kertaa, toisella kerralla pitäisi merkata kannat maalitäplällä,
-runkolaakeripukit: 80 ft.lbs.,
-yhdyslevy, runkolaakeripukkien (vain -99 lähtien): 36 ft.lbs.,
-kiertokangen pukit: 33 ft.lbs.,
-vauhtipyörän/vetolevyn pultit: 105 ft.lbs.,
-nokka-akselin ratas: 80 ft.lbs.,
-damper: 80 ft.lbs. (öljytty kierre),
-imu- ja pakosarja: 24 ft.lbs. paitsi pultti nro 6 ja 7 (etummainen ja takimmainen pakosarjan mutteri) > 17 ft.lbs.,
-öljypumppu: lyhyt pultti 120 inc.lbs. ja pitkä pultti 204 inc.lbs.,
-öljypohja: 1998 ja vanhemmat: 1/4" x 20 ruuvi 120 in.lbs. (13.56 Nm) ja 5/16" x 18 ruuvi 156 in.lbs. (17.62 Nm), 1999 ja uudemmat: 1/4" x 20 ruuvi 84 in.lbs. (9.5 Nm) ja 5/16" x 18 ruuvi 132 in.lbs. (14.91),
-keinuvivut: 21 ft.lbs.,
-jakopäänkoppa: 1/4" x 20 ruuvi 60 inc.lbs. ja 5/16" x 18 ruuvi 192 inc.lbs.,
-venttiilikoppa: 85 inch.lbs. tai RTV-silikoonilla liimatut 28 inch.lbs ja tiivisteellä tulevat 55 inch.lbs., eli ota näistä nyt sitten selvää....
-kytkinasetelma: 40 ft.lbs.,
-turbiini vetolevyyn: 40 ft.lbs.,
4.7V8:
-kansipultit 99-01: I vaihe: 11mm pultit (1-10) 15 ft.lbs., II vaihe 11mm pultit (1-10) 35 ft.lbs., III vaihe 8mm pultit (11-14) 18 ft.lbs., IV vaihe 11mm pultit (1-10) 90° lisää, V vaihe 8mm pultit (11-14) 22 ft.lbs.,
-kansipultit 02- : I vaihe: 11mm pultit (1-10) 20 ft.lbs., II vaihe 11mm pultit (1-10) 20 ft.lbs., III vaihe 8mm pultit (11-14) 120 inc.lbs., IV vaihe 11mm pultit (1-10) 90° lisää, V vaihe 11mm pultit (1-10) 90° lisää, VI vaihe 8mm pultit (11-14) 19 ft.lbs.,
-nokka-akselin pukit: 100 inc.lbs.,
-nokka-akselin ratas: kuivana 90 ft.lbs.,
-damper: 130ft.lbs.,
-vetolevy kampuraan: 45 ft.lbs.,
-turbiini vetolevyyn: 23 ft.lbs.,
-turbiinin alasuoja, alumiinia: vaihe I - suojus lohkoon, 40 ft.lbs., vaihe II - suojus turbiinikoppaan, etupultit 2 kpl, 40 ft.lbs., vaihe III - suojus turbiinikoppaan, takapultit 2 kpl, 40 ft.lbs.,
-venttiilikoppa: 105 inc.lbs.,
-kiertokangen pukit: 20 ft.lbs. + 90°,
-pakosarja kanteen: 18 ft.lbs.,
-lämpökilpi pakosarjaan: I vaihe 72 inc.lbs., II vaihe löysää 45°,
-imusarja: 105 inc.lbs,
-öljypohja: 132 inc.lbs.,
-öljynimuputki: 21 ft.lbs.,
-öljypumppu: 21 ft.lbs.,
AMC 304/360/401V8:
-kansipultit: I 80 ft.lbs., II 115 ft.lbs., alimman rivin edestä katsottuna toinen pultti > käytä kierretiivistettä,
-runkolaakeripukit: 95-105 ft.lbs.,
-kiertokangen pukit: 30-35 ft.lbs.,
-vauhtipyörän/vetolevyn pultit: 100-110 ft.lbs.,
-paineasetelma: 23 ft.lbs,
-nokka-akselin ratas: 25-35 ft.lbs.,
-damper: 72-84 > 88-92 ft.lbs., 85-91 > 80-100 ft.lbs.,
-imusarja: 40-45 ft.lbs.,
-pakosarjat: 72-84 > 23-28 ft.lbs., 85-91 keskimmäiset 2 kpl > 20-30 ft.lbs. ja uloimmat 4 kpl > 12-18 ft.lbs.,
-öljypumppu: 55 inc.lbs.,
-keinuvivut: 23 ft.lbs.,
2.5/3.1TD (VM), TYÖNTÖTANKOMOOTTORIT
-kansipultit: pultit uusittava, voitele kierteet. Asenna pultit ja päätylaipat ja kiristä sormitiukkuuteen. Asenna imu- ja pakosarja paikoilleen, kiristä 5 Nm (44 in.lbs).
Kiristä kansipultit oikeassa järjestyksessä (kts. kuva)
1 – VAIHE: keskipultit (A-L) järjestyksessä 2.5TD: A-B-C-D-E-F-G-H-I-L ja 3.1TD looginen järjestys olisi seuraava: A-B-C-D-E-F-G-H-I-L-M-N (kun ei ole siihen vielä sopivaa omaa kirjaa löytynyt), 30 Nm (22 ft.lbs.), toista kierros samalla momentilla, sen jälkeen samassa järjestyksessä yksi pultti kerrallaan kiristä 70° ja sitten kiristä samassa järjestyksessä toiset 70°. Sitten kiristä sivupultit M1 30Nm (22 ft.lbs.) ja sen jälkeen lisää 85° (+/- 5°), kiristä sivupultit M2 30 Nm ja sen jälkeen lisää 85° (+/- 5°).
2 – VAIHE: käytä konetta 20 minuuttia (muista lisätä jäähdytysnesteet ym nesteet ja kiinnittää muut käynnin kannalta tarpeelliset laitteet, ennen tätä) ja anna sitten jäähtyä kunnolla (3h).
3 – VAIHE: jälkikiristä keskipultit (A-L), aloittaen pultista (A), yksi kerrallaan järjestyksessä 2.5TD: A-B-C-D-E-F-G-H-I-L ja 3.1TD looginen järjestys olisi seuraava: A-B-C-D-E-F-G-H-I-L-M-N, löysää ja kiristä 30 Nm (22 ft.lbs) + 65° ja heti perään kiristä sama pultti toiset 65° (eli periaatteessa voi kiristää suoraan 130°).
Sitten kiristä sivupultit M1 (ilman löysäämistä) 90 Nm (66 ft.lbs.) ja sivupultit M2 (ilman löysäämistä) 90 Nm (66 ft.lbs.).
Kiristä imusarja 30 Nm (22 ft.lbs.) ja pakosarja 30 Nm (22 ft.lbs.).
Kuva toistaiseksi mukaeltuna 2.5 TD:
F M2 M2 M2 M2
R I G A E C
O
N H L F B D
T M1 M1 M1 M1
Kuva toistaiseksi mukaeltuna 3.1 TD:
F M2 M2 M2 M2 M2
R E C G A I M
O
N D F B H N L
T M1 M1 M1 M1 M1
-keinuvipupukki: 35 Nm (26 ft.lbs.), mieluummin ruuvilukitetta ja kiristys 30 -max 35 Nm, studit nousee muuten kannesta nahkoineen
-venttiilikoppa: 19 Nm (168 in.lbs.)
-takalaakeripukki adapteriin (8kpl kuusiokoloruuvi, avainväli 5mm): 11 Nm (100 in. lbs.)
-kiertokangen laakeripukki: 29.5 Nm + 60°
-adapteri lohkoon (6kpl mutteri + 4kpl ruuvi, avainväli 13mm + 1kpl ruuvi, avainväli 10mm): 26.5 Nm (20 ft.lbs.), itseasiassa ainoa momentti löytyy muttereille, mutta käyttäisin samaa momenttia ruuveille ja ruuvilukitetta kaikkiin kierteisiin
-vauhtipyörä kampuraan (6kpl pultti, avainväli 17mm, pultit uusittava joka kerta, öljyä kierteet kevyesti moottoriöljyllä): vastakkaiset ensin yksi kerrallaan 20 Nm, sitten uudestaan vastakkaiset yksi kerrallaan + 60°, sitten varmista että kaikki pultit on kiristetty vähintään 130 Nm
-kytkimen silmälaakerilevy (4kpl pultti, avainväli 10mm): 47 Nm, itseasiassa ei kestä kierteet kylläkään moista momenttia, kokeiltu on, laitoin 43 Nm, sen kesti....
-kytkinasetelma (6kpl, avainväli 1/2"): 50 Nm
-suutin: 68.5 Nm
-hehkutulppa: 13 Nm
-ohjaustehostimen hihnapyörän mutteri: 130 Nm, käytä ruuvilukitetta, ei saa käyttää pulttipyssyä!!!
-damper (kampuran etupään hihnapyörä, värinänvaimennin): 160 Nm,
-keinuvipujen voiteluöljyputken banjopultit kansiin ja lohkon syöttöliitäntään: 13 Nm,
-vesilaippa kansiin: 12 Nm,
-turbiini vetolevyyn: 45f ft.lbs eli 62 Nm,
2.5/2.8CRD, DOHC-MOOTTORIT (EI JK)
-kansipultit: pultit uusittava (uudet pultit tulevat kansitiivisteen mukana), älä voitele kierteitä, kierteissä valmiiksi käsittely. Kiristä ensin kuvan mukaan järjestyksessä, ensin sormitiukkuuteen, sitten momenttiin 30 Nm: 3-2-1-10-9-8-7-6-5-4-11-12-13-14-15-16-17-18, älä löysää pultteja, kiristä 75° lisää järjestyksessä: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 ja seuraavat 50° järjestyksessä: 11-12-13-14-15-16-17-18, lopuksi kiristä kaikki pultit vielä 75° lisää järjestyksessä: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-11-12-13-14-15-16-17-18.
F 11 12 13 14
R 1 9 3 7 5
O
N 10 2 8 4 6
T 15 16 17 18
-venttiilikoppa/imusarja: 24.5 Nm (18 ft.lbs.)
-takalaakeripukki (käytä ruuvilukitetta): 27.5 Nm
-vauhtipyörä (käytä uusia ruuveja ja ruuvilukitetta): ensin 50 Nm myötäpäivään ja sitten yksi kerrallaan löysälle ja kiristä 25 Nm + 90° ristiin
-vetolevyn välilaippa (käytä uusia ruuveja ja ruuvilukitetta): ensin 50 Nm myötäpäivään ja sitten yksi kerrallaan löysälle ja kiristä 25 Nm + 60° ristiin
-vetolevy (käytä ruuvilukitetta): 44 Nm ristiin
-nokka-akselien hihnapyörät: 108 Nm
2.8CRD, JK-WRANGLER
-vesipumppu lohkoon: 32 Nm
-jakohihnan kiristin: 28 Nm
-sisempi jakopään suojus: 11 Nm
-ulommat jakopään suojukset: 11 Nm
-damper kampuran rattaaseen: 32 Nm
-moniurahihnan ohjainrullat: 45 Nm
-moniurahihnan kiristin: 45 Nm
-hehkutulppa: 14 Nm
-suuttimen kiinnitysruuvi: 33 Nm
-nokka-akselien hihnapyörät: 108 Nm
-öljypohja, alempi: 15 Nm
öljypohja, ylempi: M6 ruuvi 15 Nm, M8 ruuvi 32 Nm
-öljyn imuputki: 15 Nm
-öljyn tyhjennysproppu: 54 Nm
-pakosarja kanteen: keskimmäiset 2 kpl 31 Nm, muut 33 Nm
3.0CRD (M.B.) WK/WH/XK/XH 05-10
-imusarjat: 16 Nm, aloittaen keskeltä reunoihin
-termostaattikotelo: ylemmät 2 kpl 8.4 Nm, alempi on samalla imusarjan kiinnitysruuvi: 16 Nm
-fuel-railit: 27 Nm
-korkeapaineputket, fuel-railien väli: 33 Nm
-korkeapaineputket, suuttimille: 27 Nm
-vetolevy kampuraan (ruuvilukitetta kierteisiin): 44 Nm