Ilmajousitus (WK2/WH2 2011-->) - Autohuolto Jamant Oy



Käytössä ainakin Overland malleissa vakiona, todennäköisesti optiona saanut muihin malleihin.


Huolto pitäisi tehdä vähintään kerran vuoteen, testerillä tyhjennetään järjestelmä, lisätään kosteudenpoistoaine ja täytetään järjestelmä typellä. 


Järjestelmästä typpi poistuu pikku hiljaa ja korvautuu ihan normaalilla ulkoilmalla ja ongelmaksi muodostuu ilmankosteus, joka pakkasella jäätää solenoidit ja pahimmillaan jäätää kompressorin painetunnistimen, jolloin kompressori jää käyntiin ja loppujen lopuksi kompressori leikkaa kiinni. Kompressori on kallis, kerran vuoteen tehtävä tyhjennys ja oikeilla aineilla tehty täyttö vähentää tai poistaa jäätämisongelmaa.

Järjestelmä tyhjennetään hallitusti testerillä ja lisätään kosteudenpoistoaine (noin 5 ml, ei desitolkulla, on tullut vastaan autoja joissa kompura on leikannut kiinni, koska kosteudenpoistoainetta ollut putket ja kompressori täynnä, kosteudenpoistoaine kuivattaa, se on sen tehtävä ja jos sitä on liikaa, kompressori leikkaa kiinni). Sen lisäyksen jälkeen säiliö täytetään typellä, noin 13 bar, tarkka määrä selviää vain testerillä, jolla tarkistetaan että ilmamassa on oikea. Jos on liikaa, huono juttu, jos on liian vähän, taas huono juttu. Kun ilmamassa on OK, ajetaan pussit täyteen ja tarkistetaan ilmamassa, jos edelleen OK, joko edetään laskien auto perustilaan ja poistetaan mahdolliset muistissa olevat vikakoodit, aktiiviset vikakoodit eivät poistu tai tulevat heti takaisin ja sitten pitää selvittää, mistä ne johtuvat, ja järjestelmän pitäisi toimia. Voidaan myös tehdä vuototarkastus, joko niin että pussit täyteen ja mitataan lattiasta lokasuojan reunaan välimitta ja jätetään siihen kolmeksi tunniksi, kolmen tunnin kuluttua tarkistetaan mitta, jos on sama, ei vuoda, jos joku nurkka laskeutunut, vuotaa. Ja jos haluaa, voi saman tehdä ulkona kylmässä, jos edelleen pysyy ylhäällä, ei vuoda. Mutta kannattaa kolmen tunnin kuluttua tarkistaa myös se säiliön ilmamassa testerillä, on ollut tapauksia, jossa kompuran takaiskuventtiili vuotaa juuri sen verran että menee kolmessa tunnissa säiliö tyhjäksi, vaikka pysyy pussit täytenä... Lisää tekstiä tulee, kun inspiraatio iskee, lisätietoja edelleen puhelimessa...