Etuakselin alipaine-napalukon toiminta ja vianmääritys - Autohuolto Jamant Oy



Mallit: Etuakseli on Dana 30 mallia "disconnect" osin seuraavissa malleissa: XJ 84-92, YJ 87-95, MJ 86-93 (kaikissa edellämainituissa on tämä toiminto jos jakovaihteistona on osa-aikainen neliveto (lähinnä NP-231) ja jakolaatikon kepissä on silloin neljä asentoa, vaihtoehtona on NP-242 ja siinä on kepissä viisi asentoa)!



Toiminta: Napalukko siis toimii alipaineella, joka saadaan bensamoottoreissa imusarjalta ja dieseleissä alipainepumpulta. Alipaine ohjataan jakolaatikon alipainekatkaisijalle [CRO53001101] joka toimii siten että kun keppi on kaksivetoasennossa, alipaine ohjataan kalvon oikealle puolelle (yksi erillinen letku etuakselin alipainekalvossa) ja kalvon vasen puoli ohjautuu suoraan ulkoilmaan (antaa mahdollisuuden kalvolle liikkua), merkkivalo ei pala! (Alipainekalvot: [CRO83503113] =84-90, [CRO4506116] =91-95)



Vuosimallit 84-90: Kun kepistä vedetään neliveto päälle, katkaisija kääntyy ja ohjaa alipaineen alipainekalvon vasemmalle puolelle, (kahdesta letkusta oikeanpuoleinen) ja kalvon oikea puoli ohjautuu suoraan ulkoilmaan! Kun kalvo on siirtynyt tarpeeksi pitkälle, se avaa venttiilin ja sallii alipaineen siirtyä kolmatta letkua (vasemman puoleinen kahdesta letkusta) pitkin merkkivalon kytkimelle (sijaitsee tulipellissä) ja se sytyttää 4WD -merkkivalon. Valo ei syty jos siirtoholkki ei ole siirtynyt, eli neliveto on päällä ja toimintakunnossa vasta kun valo syttyy!!!



Järjestelmässä on myös takaiskuventtiili (löytyy letkusarjasta keltaisista letkuista) jonka tehtävänä on päästää merkkivalolle jälleen ilmaa kun kepistä laitetaan kaksiveto päälle, kun kalvo siirtyy vasemmalle, venttiili menee kiinni ja silloin alipaineet jää venttiilin ja merkkivalon katkaisijan väliseen linjaan ja valo ei sammuisi!!




Vuosimallit 91-95: Toiminta muuten sama kuin yllä, mutta katkaisija on kiinni suoraan alipainekalvon jalassa! Yksinkertaisempi ja varmempi toiminta!! Kalvolle tulee vain kaksi letkua, oikeanpuoleinen imee napalukon auki ja vasemman puoleinen imee sen kiinni, kun kytkeytynyt, katkaisija sytyttää merkkivalon.



Vianmääritys 2WD: Kannattaa aloittaa kalvolta, ensin keppi kaksivedolle, sammuuko valo? jos sammuu, toimii, jos ei sammu (edes ajossa), oikeanpuoleinen letku irti ja kone käynnissä mitataan tuleeko alipainetta letkusta, jos tulee vika kalvossa tai haarukassa, jos ei tule, vika jakolaatikon katkaisijassa tai alipaineletku poikki tai irti koneesta.



Vianmääritys 4WD: Kannattaa samoin aloittaa kalvolta, ensin keppi nelivedolle, syttyykö valo, jos syttyy, toimii, jos ei syty (edes ajossa), kahdesta vasemmanpuoleisesta (84-90) letkusta oikeanpuoleinen irti (91-95 irroitetaan se vasemmanpuoleinen) ja kone käynnissä mitataan tuleeko alipainetta, jos tulee, vika kalvossa tai haarukassa, jos ei tule, vika jakolaatikon katkaisijassa tai alipaineletku poikki tai irti koneesta.




Vianmääritys jakolaatikon katkaisijalle: Katkaisija sijaitsee joko ketjukuoren etupuolella tai takapuolella, katkaisijalta letkujen töpseli irti ja sitten pitäisi koneen käydessä pystyä alipainemittarilla mittaamaan, tuleeko alipainetta yhdestäkään neljästä letkusta? Jos tulee, vika katkaisijassa, jos ei tule, vika alipaineletkuissa tai irti koneesta! Jos katkaisijavika, irroitetaan katkaisija jakolaatikosta ja kokeillaan sormella, liikkuuko nappula katkaisijan päässä, jos ei liiku ulos, katkaisija jumissa ja vaihdettava! Jos liikkuu, alipainepumpulla mitataan, vaihtuuko kanavat ristiin, kun nappi sisällä tai ulkona??



Vianmääritys alipainekalvolle ja haarukalle: Jos alipaineletkuista tuli oikeaan aikaan oikeaa alipainetta, irroitetaan alipainekellon runko akselista, neljä ruuvia auki ja nykäisy (astia alle, öljyä valuu....)! Muista tässä kohtaa katsoa kuinka päin haarukka on kiinni, se sopii runkoon kumminpäin vain, mutta siirtoholkki ei toimi jos haarukka väärinpäin!! Haarukan molemmin puolin löytyy E-klipit, jotka poistetaan, silloin haarukka vapautuu akselistaan, irroitetaan vielä kolmas E-klippi jolloin alipainekalvo vapautuu rungosta ja on vedettävissä pois, samalla haarukka saadaan pois. E-klipit ovat erikokoisia, pidä ne järjestyksessä. Silmämääräisesti tarkistetaan haarukan ehjyys, onko siirtoholkki kuluttanut haarukkaa tai onko haarukan akselinpuoli halki?? Jos haarukka vioittunut, se vaihdetaan uuteen. Jos haarukka ehjä tarkistetaan alipainekalvon ehjyys alipainepumpulla, ja sen akselin ehjyys, jos kalvo puhki tai akseli vääntynyt tai poikki, kalvo vaihdetaan uuteen!